Dobre praktyki - projektu Eduscience

Przykłady dobrych praktyk w Zespole Szkół w Królówce realizowanych w ramach projektu Eduscience

 

 I. Lekcje w klasach 1- 3 – transmisje

Przez cały okres trwania projektu kilka razy w miesiącu oglądaliśmy transmisje, wypełnialiśmy wcześniej przygotowane karty pracy, zadawaliśmy pytania  oraz łączyliśmy się nie tylko z innymi klasami w całej Polsce, ale i ze naukowcami pracującymi np. na Spitsbergenie. Dlaczego uczniowie tak czekali na transmisje? Chyba dlatego, że bez wychodzenia z klasy mogliśmy się znaleźć setki km od domu,  w bardzo ciekawych miejscach. Zobaczyć  z bliska jak wygląda Kraina Wiecznych Lodów i jak pracują tam naukowcy. Jedną z ciekawszych transmisji jaką uczniowie  wspominają do dzisiaj było spotkanie z Magdaleną Puczko i jej opowieść o zwierzętach, które można zobaczyć na Spitsbergenie. Najpierw prowadząca spotkanie pokazywała się na wizji  uczestnikom transmisji, witała się ze wszystkimi, którzy wcześnie zgłosili chęć wzięcia udziału w transmisji, lub też dołączyli w ostatniej chwili. Łącząc się z naukowcami wiedzieliśmy ,że oni również mają podgląd z kim się łączą i często pytali skąd jesteśmy , jaka to część Polski, bo nasza szkoła jest szkołą wiejską o której położeniu wiedzą nieliczni. Następnie  prowadzący zaczynali opowieść na przygotowany temat. Często były to slajdy lub filmiki ilustrujące życie na Spitsbergenie. Widzieliśmy białe niedźwiedzice i ich małe w norach w śniegu. Matki chowały je przed drapieżnikami.  Przerażeniem napawały dzieci informacje, że ojciec atakuje często matkę z dziećmi , jeżeli jest głodny i pożera nawet swoje dzieci. Nikt z uczniów  nie wiedział, że skóra białego niedźwiedzia pod futrem jest różowa. Poznaliśmy też inne zwierzęta: reny, foki, morsy, wieloryby, słonie morskie. O tych zwierzętach dzieci już słyszały. Najciekawsze było to, że mogliśmy zobaczyć jak przez oko wygląda teren stacji badawczej, dostrzec psy, które towarzyszyły naszym polarnikom, zobaczyć jakby od kuchni co się tam dzieje. W trakcie lekcji uzupełnialiśmy wydrukowane wcześniej karty pracy. Wiadomości do ich uzupełnienia  dostarczali prowadzący transmisję. W trakcie zajęć padały też pytania i za pomocą czatu udzielaliśmy odpowiedzi. Cieszyliśmy się kiedy udało nam się odpowiedzieć przed innymi szkołami. Bardzo cennym momentem był też czas na zadawanie pytań. O wszystko można było zapytać i uzyskać odpowiedź. Wiele było takich transmisji, które dostarczały wiedzy, której nie posiadają nawet dorośli np. o pracy oceanografów na statkach, czy też jak powstają lodowce. Wszystkie transmisje były wspaniałą podróżą do świata wiedzy.

                                                                                                          Jolanta Łękawa

II. Przykłady wykorzystania tablicy interaktywnej i zasobów platformy na lekcjach matematyki

Matematyka kl. IV

Temat lekcji: Ćwiczenia w pisemnym mnożeniu

Cele :

  • Uczeń zna algorytm mnożenia pisemnego
  • Uczeń wykonuje mnożenie pisemne na liczbach naturalnych

Krótki opis:

Na lekcji został wykorzystany laptop nauczycielski z dostępem do internetu i  tablica interaktywna otrzymana w ramach projektu Eduscience. Podczas lekcji uczniowie kolejno podchodzili do tablicy i rozwiązywali test na stronie: http://www.math.edu.pl/testy.html

(test –szkoła podstawowa - rachunek pisemny, mnożenie liczb). Test zawiera 10 przykładów mnożenia pisemnego. Po jego wypełnieniu uczeń otrzymał informacje zwrotną na temat jego wykonania oraz została mu automatycznie wystawiona ocena. Pozostali uczniowie równocześnie wykonywali mnożenia  na kartkach. Po wykonaniu testu na tablicy interaktywnej mogli swoje wyniki zweryfikować i dokonać samooceny.

Elżbieta Wołek

Matematyka kl. V

Temat lekcji: Utrwalenie wiadomości z działu „Działania na ułamkach zwykłych”

Cele :

  • Uczeń zna działania na ułamkach zwykłych
  • Uczeń rozwiązuje zadania tekstowe z wykorzystaniem działań na ułamkach zwykłych

Krótki opis:

Na lekcji został wykorzystany laptop nauczycielski z dostępem do internetu i  tablica interaktywna otrzymana w ramach projektu Eduscience. Klasa została podzielona na grupy. Każda z grup rozwiązywała te same zadania, był to test wyświetlony na tablicy interaktywnej ze strony http://www.gwo.pl – strefa ucznia. Każda z  grup po rozwiązaniu kolejnego zadania wynik napisany na kartce przypina magnesem na tablicy. Po zakończeniu pracy w grupach, test był rozwiązywany na tablicy interaktywnej i odsłaniane rozwiązania poszczególnych grup. Uczniowie mogli dokonać samooceny, a nauczyciel w szybki sposób mógł ocenić pracę grupy.

Elżbieta Wołek

Matematyka klasa VI

Temat lekcji: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z geometrii

Cele :

  • Uczeń posiada wiedzę dotycząca figur geometrycznych
  • Uczeń posiada umiejętność pracy w grupie

Krótki opis:

Na lekcji został wykorzystany laptop nauczycielski z dostępem do Internetu,  tablica interaktywna i laptopy uczniowskie. Klasa pracowała w dwuosobowych grupach. Każda z grup miała do dyspozycji laptopa, na którym były przygotowane krzyżówki matematyczne dotyczące powtarzanego materiału. Krzyżówki zostały zaczerpnięte  z platformy Eduscience. Były to krzyżówki autorstwa:

  • Darii Reńskiej
  • Barbary Olszewskiej
  • Krzysztofa Kamińskiego

Uczniowie byli bardzo zadowoleni z tej lekcji, bo krzyżówki matematyczne rozwiązywali wielokrotnie, ale w formie papierowej, a to była dla nich inna forma pracy.

Elżbieta Wołek

III. Organizacja Pikniku Eduscience

W pikniku naukowym w Królówce udział wzięli wszyscy uczniowie klas I – VI z tej szkoły oraz klasy biorące udział w projekcie z innych szkół: klasa Ic z Nowego Wiśnicza i klasa IVa ze Skawiny.

W ramach zajęć w czasie pikniku Eduscience zorganizowano:

• ogólnodostępny pokaz dla całej szkoły oraz dla klas zaproszonych z innych szkół, biorącech udział w projekcie,

• zajęcia w salach dedykowane klasom, biorącym udział w projekcie, pokazy w przenośnym planetarium,

• warsztaty i pokazy dostępne dla wszystkich klas (zorganizowane na sali gimnastycznej).

Wtorek 13 listopada był w Szkole Podstawowej w Królówce dniem atrakcji i nauki poprzez zabawę i doświadczanie. (zdjęcia z pikniku są dostępne pod adresem:  https://picasaweb.google.com/101720901918798536047/Eduscience )

Elżbieta Wołek

IV. wycieczka

Ukoronowaniem wszelkich działań w ramach projektu Eduscience była wycieczka edukacyjna do Warszawy i Świdra. W godzinach jeszcze nocnych , bo o godz. 2.00 dn. 19.05. 2014r. siedzieliśmy już w eleganckim busie, który zawiózł nas do Warszawy. Wszyscy byli bardzo podekscytowani, bo dla wielu z dzieci była to pierwsza  dwudniowa wycieczka z noclegiem, bez rodziców.  Program wycieczki był bardzo bogaty. Najpierw obejrzeliśmy Warszawę przejeżdżając Traktem Królewskim. Widzieliśmy Zamek Królewski, Sejm RP, Pomnik Nieznanego Żołnierza,  pomnik Chopina w Łazienkach, pomnik Piłsudskiego, Pałac Prezydencki. pomnik  Mikołaja Kopernika, Pałac  Kultury i Nauki.  Zajęcia rozpoczęliśmy w Muzeum Ziemi, gdzie zobaczyliśmy przepiękne minerały z całego świata, nawet te  fosforyzujące. Wysłuchaliśmy wykładu i obejrzeliśmy prezentację dotyczącą  słoni. Mogliśmy nie tylko zobaczyć, ale i wziąć do ręki kości wymarłych zwierząt.  Potem poszliśmy na obiad. Po smacznym obiedzie udaliśmy się do Ogrodu Botanicznego w Powsinie. Zadziwił nas ogrom świata roślin i ich piękno. Najbardziej oczarowały nas rododendrony, które czarowały wielością barw. Cały dzień już nieźle dał się wszystkim we znaki i  pod wieczór każdy marzył o odpoczynku. Nocleg mięliśmy w Otwocku, w Ośrodku Wypoczynkowym. Ośrodek położony jest w lesie sosnowym, ma wokół dużo zieleni, miejsca, gdzie dzieci mogły nie tylko pobiegać , ale i pograć w piłkę.  Nazajutrz czekały nas bardzo ciekawe zajęcia w Obserwatorium Geofizyki w Świdrze. Słuchaliśmy wykładu jednego z pracowników obserwatorium i sami robiliśmy doświadczenia. Rozmawialiśmy i słuchaliśmy o tym jak powstają burze, czyli wyładowania elektryczne. Później sami odczytywaliśmy wskazania różnych przyrządów dotyczących pogody oraz oglądaliśmy ekspozycję dotyczącą wypraw na Spitsbergen. Pracownik naukowy Polskiej Akademii Nauk, który kilkukrotnie przebywał w stacji badawczej na Spitsbergenie ciekawie opowiadał o badaniach naukowych i warunkach panujących daleko na północy. Dzieci  mogły porównać swoją wiedzę, którą zdobyły dzięki transmisjom prowadzonym ze stacji na Spitsbergenie. To jeszcze nie koniec naszej wycieczki. Wszyscy byli już głodni , więc zjedliśmy obiad, a potem ubraliśmy kalosze i powędrowaliśmy wzdłuż rzeki Świder, by zobaczyć, że rzeka zmieniła koryto i cały czas zabiera brzeg lub dostarcza materiału budulcowego w innych miejscach. Oglądaliśmy też stary las, którym szliśmy. Trzeba było uważać, by nie wpaść do wody. W płytkich miejscach można było stanąć w wodzie. Jeden z naszych uczniów po zakończeniu wycieczki musiał przebrać nie tylko skarpety, ale i spodnie, gdyż był cały mokry. W wycieczce wspólnie z nami uczestniczyła grupa z miejscowości Tartak-Rutka. W drodze powrotnej postanowiliśmy zobaczyć panoramę Warszawy z tarasu widokowego w Pałacu Kultury i Nauki. Warto było. Widoki zapierały dech w piersiach. Nawet Stadion Narodowy wydawał się malutki. Ludzie jak mrówki, a samochody jak pudełka zapałek. Żegnając Warszawę tęsknym wzrokiem spoglądaliśmy na mijane wieżowce.  Wszyscy zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wracali do Królówki.

 https://plus.google.com/photos/101720901918798536047/albums/6034161792643270417?banner=pwa

Elżbieta Wołek
Jolanta Łekawa