Wizyta w Balvi na Łotwie

Bardzo podobały nam się również  propozycje zajęć  praktycznych  dla  chłopców- np.  toczenie drewnianych świeczników, wykorzystywanie różnych narzędzi w praktyce. Na pewno żaden chłopiec nie będzie miał problemów z wbiciem gwoździa, czy naprawą drobnego sprzętu. Takie zajęcia przydałyby się w polskich szkołach. Nieopodal szkoły  rosną warzywa, które uczniowie pielęgnują , a potem uprzątają  z pola i chowają w szkolnej piwniczce. Służą one potem  wszystkim uczniom, którzy korzystają ze szkolnej stołówki. Sami mieliśmy  okazję popróbować tych warzyw i innych miejscowych specjałów, ponieważ  obiady jedliśmy w szkolnej stołówce.   
     W takcie spotkań z  kolegami po fachu, z krajów partnerskich, koordynatorzy projektu  zaprezentowali przygotowane materiały półrocznej pracy. Bardzo podobały  nam się wszystkie  prezentowane legendy i wykonane do nich, różnymi technikami, ilustracje. Po prezentacjach nie zabrakło dyskusji i wymiany doświadczeń.    
     Uczniowie na Łotwie bardzo czekali na listy od swoich kolegów z Polski , które przywieźliśmy ze sobą.  Zdjęcia uczniów z klasy VI  z Królówki , z którymi korespondują  dzieci  z łotewskiej szkoły dojrzeliśmy na drzwiach klasopracowni  tuż pod  informacjami o projekcie Comenius.  W szkole obejrzeliśmy też  dokonania  wszystkich klas- od śpiewu i gry na instrumentach począwszy, po pokaz mody. Po lekcjach wszyscy uczniowie idą na zajęcia dodatkowe  do szkoły plastycznej, albo muzycznej  tu uczą się grać i ćwiczą w szkolnej orkiestrze,  albo ćwiczą w zespole ludowym taniec. Dla pozostałych jest jeszcze szkoła sportowa. Nie można się nudzić.
   Jednakże największe wrażenie wywarło na nas spotkanie w domu kultury, gdzie  swoje umiejętności zaprezentowali uczniowie szkoły i starsi mieszkańcy Balvi. Ujęli  nas umiłowaniem muzyki i  tańca oraz kunsztem  swojej pracy. Uczniowie i dorośli z takim zaangażowaniem tańczyli, śpiewali i grali, ze nietrudno było odgadnąć, że są w swoim żywiole. Byliśmy zachwyceni , że tradycja i kultura jest kultywowana nie tylko przez dorosłych , ale i przez  dzieci i młodzież.
    Teraz nastąpił kolejny etap pracy nad projektem i  przed nami nowe zadania. Podsumujemy  je w marcu 2013 roku, kiedy  do Królówki przybędą  przedstawiciele szkół partnerskich z Walii, Irlandii i Łotwy. Niecierpliwie  już na nich czekamy.