W ostatnich tygodniach wszyscy drugoklasiści oraz grupa uczniów z klasy trzeciej przystąpili do realizacji kolejnego modułu projektu czytelniczego „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki”, którego tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Poznajemy zawody”.
W ramach realizacji drugiego modułu zatytułowanego „Naukowy zawrót głowy” uczniowie wykonali przewidziane zadania obowiązkowe i dodatkowe. W „Lekturnikach” uzupełnili metryczki przeczytanych książek - „Dzieci Pana Astronoma” Wandy Chotomskiej (kl. II) oraz „Plastusiowego pamiętnika” Marii Kownackiej (kl. III), a także zaprojektowali okładki czytanej lektury, przedstawili w formie rysunku jedną z przygód głównego bohatera oraz nadali jej tytuł.
Aby lepiej poznać omawiane w tym module zawody, uczniowie odwiedzili znane im już wirtualne miasto zawodów. Drugoklasiści na internetowej platformie edukacyjnej udali się do obserwatorium astronomicznego, w którym poznali przede wszystkim pracę astronoma, ale przy okazji dowiedzieli się również, czym zajmuje się astronauta czy astrolog.
Klasa trzecia wybrała się zgodnie z omawianą lekturą do studia graficznego, aby przyjrzeć się bliżej pracy ilustratora. Wszyscy uczniowie sporządzili „rysopis” poszukiwanego zawodu i wyposażyli go w odpowiednie atrybuty. Dzięki zajęciom projektowym dzieci mogły zapoznać się także ze ścieżką edukacyjną prowadzącą do zdobycia danej profesji, a także dowiedzieć się, które przedmioty szkolne powinny być szczególnie istotne dla osób chcących pracować w studiu graficznym czy obserwatorium astronomicznym.
Podczas realizacji drugiego modułu uczniowie klasy drugiej przyswoili także podstawowe pojęcia dotyczące kosmosu. Utrwalili nazwy planet Układu Słonecznego i ich położenie względem Słońca. Zaznajomili się z wieloma ciekawostkami o planetach czy innych ciałach niebieskich w kosmosie. Poznali sylwetkę Mikołaja Kopernika oraz znaczenie jego odkrycia. Sportretowali również tego sławnego, polskiego astronoma.
Drugoklasiści podczas zajęć wykonali model Układu Słonecznego oraz rakiety kosmiczne z surowców wtórnych. Ze zgromadzonych prac przygotowali klasową wystawę.
Grupa projektowa z klasy trzeciej zmierzyła się z zadaniem pt. ,,Lektura w pudełku”, które polegało na wkładaniu podczas czytania do pudełka, np. po butach, różnych rzeczy kojarzących się z tekstem. Na korytarzu obok klasy, uczniowie zorganizowali wystawkę prac związanych z omawianą lekturą.
Realizacja wszystkich zadań sprawiła dzieciom wiele radości. Podczas zajęć z ciekawością dopytywali o kolejną lekturę i zawód, który będzie omawiany w trzecim module projektu oraz sami podawali swoje propozycje. Hasło przewodnie „Na ratunek” sugeruje, iż poznamy profesje ciekawe, a przede wszystkim bardzo potrzebne.
Natalia Rudek
Bogusława Brzegowa
Wykonane przez Dariusza Badyla badyla@wp.pl na podstawie szablonu www.diablodesign.eu.