Przykłady dobrych praktyk w Zespole Szkół w Królówce realizowanych w ramach projektu Eduscience
I. Lekcje w klasach 1- 3 – transmisje
Przez cały okres trwania projektu kilka razy w miesiącu oglądaliśmy transmisje, wypełnialiśmy wcześniej przygotowane karty pracy, zadawaliśmy pytania oraz łączyliśmy się nie tylko z innymi klasami w całej Polsce, ale i ze naukowcami pracującymi np. na Spitsbergenie. Dlaczego uczniowie tak czekali na transmisje? Chyba dlatego, że bez wychodzenia z klasy mogliśmy się znaleźć setki km od domu, w bardzo ciekawych miejscach. Zobaczyć z bliska jak wygląda Kraina Wiecznych Lodów i jak pracują tam naukowcy. Jedną z ciekawszych transmisji jaką uczniowie wspominają do dzisiaj było spotkanie z Magdaleną Puczko i jej opowieść o zwierzętach, które można zobaczyć na Spitsbergenie. Najpierw prowadząca spotkanie pokazywała się na wizji uczestnikom transmisji, witała się ze wszystkimi, którzy wcześnie zgłosili chęć wzięcia udziału w transmisji, lub też dołączyli w ostatniej chwili. Łącząc się z naukowcami wiedzieliśmy ,że oni również mają podgląd z kim się łączą i często pytali skąd jesteśmy , jaka to część Polski, bo nasza szkoła jest szkołą wiejską o której położeniu wiedzą nieliczni. Następnie prowadzący zaczynali opowieść na przygotowany temat. Często były to slajdy lub filmiki ilustrujące życie na Spitsbergenie. Widzieliśmy białe niedźwiedzice i ich małe w norach w śniegu. Matki chowały je przed drapieżnikami. Przerażeniem napawały dzieci informacje, że ojciec atakuje często matkę z dziećmi , jeżeli jest głodny i pożera nawet swoje dzieci. Nikt z uczniów nie wiedział, że skóra białego niedźwiedzia pod futrem jest różowa. Poznaliśmy też inne zwierzęta: reny, foki, morsy, wieloryby, słonie morskie. O tych zwierzętach dzieci już słyszały. Najciekawsze było to, że mogliśmy zobaczyć jak przez oko wygląda teren stacji badawczej, dostrzec psy, które towarzyszyły naszym polarnikom, zobaczyć jakby od kuchni co się tam dzieje. W trakcie lekcji uzupełnialiśmy wydrukowane wcześniej karty pracy. Wiadomości do ich uzupełnienia dostarczali prowadzący transmisję. W trakcie zajęć padały też pytania i za pomocą czatu udzielaliśmy odpowiedzi. Cieszyliśmy się kiedy udało nam się odpowiedzieć przed innymi szkołami. Bardzo cennym momentem był też czas na zadawanie pytań. O wszystko można było zapytać i uzyskać odpowiedź. Wiele było takich transmisji, które dostarczały wiedzy, której nie posiadają nawet dorośli np. o pracy oceanografów na statkach, czy też jak powstają lodowce. Wszystkie transmisje były wspaniałą podróżą do świata wiedzy.
Jolanta Łękawa
II. Przykłady wykorzystania tablicy interaktywnej i zasobów platformy na lekcjach matematyki
Matematyka kl. IV
Temat lekcji: Ćwiczenia w pisemnym mnożeniu
Cele :
Krótki opis:
Na lekcji został wykorzystany laptop nauczycielski z dostępem do internetu i tablica interaktywna otrzymana w ramach projektu Eduscience. Podczas lekcji uczniowie kolejno podchodzili do tablicy i rozwiązywali test na stronie: http://www.math.edu.pl/testy.html
(test –szkoła podstawowa - rachunek pisemny, mnożenie liczb). Test zawiera 10 przykładów mnożenia pisemnego. Po jego wypełnieniu uczeń otrzymał informacje zwrotną na temat jego wykonania oraz została mu automatycznie wystawiona ocena. Pozostali uczniowie równocześnie wykonywali mnożenia na kartkach. Po wykonaniu testu na tablicy interaktywnej mogli swoje wyniki zweryfikować i dokonać samooceny.
Elżbieta Wołek
Matematyka kl. V
Temat lekcji: Utrwalenie wiadomości z działu „Działania na ułamkach zwykłych”
Cele :
Krótki opis:
Na lekcji został wykorzystany laptop nauczycielski z dostępem do internetu i tablica interaktywna otrzymana w ramach projektu Eduscience. Klasa została podzielona na grupy. Każda z grup rozwiązywała te same zadania, był to test wyświetlony na tablicy interaktywnej ze strony http://www.gwo.pl – strefa ucznia. Każda z grup po rozwiązaniu kolejnego zadania wynik napisany na kartce przypina magnesem na tablicy. Po zakończeniu pracy w grupach, test był rozwiązywany na tablicy interaktywnej i odsłaniane rozwiązania poszczególnych grup. Uczniowie mogli dokonać samooceny, a nauczyciel w szybki sposób mógł ocenić pracę grupy.
Elżbieta Wołek
Matematyka klasa VI
Temat lekcji: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z geometrii
Cele :
Krótki opis:
Na lekcji został wykorzystany laptop nauczycielski z dostępem do Internetu, tablica interaktywna i laptopy uczniowskie. Klasa pracowała w dwuosobowych grupach. Każda z grup miała do dyspozycji laptopa, na którym były przygotowane krzyżówki matematyczne dotyczące powtarzanego materiału. Krzyżówki zostały zaczerpnięte z platformy Eduscience. Były to krzyżówki autorstwa:
Uczniowie byli bardzo zadowoleni z tej lekcji, bo krzyżówki matematyczne rozwiązywali wielokrotnie, ale w formie papierowej, a to była dla nich inna forma pracy.
Elżbieta Wołek
III. Organizacja Pikniku Eduscience
W pikniku naukowym w Królówce udział wzięli wszyscy uczniowie klas I – VI z tej szkoły oraz klasy biorące udział w projekcie z innych szkół: klasa Ic z Nowego Wiśnicza i klasa IVa ze Skawiny.
W ramach zajęć w czasie pikniku Eduscience zorganizowano:
• ogólnodostępny pokaz dla całej szkoły oraz dla klas zaproszonych z innych szkół, biorącech udział w projekcie,
• zajęcia w salach dedykowane klasom, biorącym udział w projekcie, pokazy w przenośnym planetarium,
• warsztaty i pokazy dostępne dla wszystkich klas (zorganizowane na sali gimnastycznej).
Wtorek 13 listopada był w Szkole Podstawowej w Królówce dniem atrakcji i nauki poprzez zabawę i doświadczanie. (zdjęcia z pikniku są dostępne pod adresem: https://picasaweb.google.com/101720901918798536047/Eduscience )
Elżbieta Wołek
IV. wycieczka
Ukoronowaniem wszelkich działań w ramach projektu Eduscience była wycieczka edukacyjna do Warszawy i Świdra. W godzinach jeszcze nocnych , bo o godz. 2.00 dn. 19.05. 2014r. siedzieliśmy już w eleganckim busie, który zawiózł nas do Warszawy. Wszyscy byli bardzo podekscytowani, bo dla wielu z dzieci była to pierwsza dwudniowa wycieczka z noclegiem, bez rodziców. Program wycieczki był bardzo bogaty. Najpierw obejrzeliśmy Warszawę przejeżdżając Traktem Królewskim. Widzieliśmy Zamek Królewski, Sejm RP, Pomnik Nieznanego Żołnierza, pomnik Chopina w Łazienkach, pomnik Piłsudskiego, Pałac Prezydencki. pomnik Mikołaja Kopernika, Pałac Kultury i Nauki. Zajęcia rozpoczęliśmy w Muzeum Ziemi, gdzie zobaczyliśmy przepiękne minerały z całego świata, nawet te fosforyzujące. Wysłuchaliśmy wykładu i obejrzeliśmy prezentację dotyczącą słoni. Mogliśmy nie tylko zobaczyć, ale i wziąć do ręki kości wymarłych zwierząt. Potem poszliśmy na obiad. Po smacznym obiedzie udaliśmy się do Ogrodu Botanicznego w Powsinie. Zadziwił nas ogrom świata roślin i ich piękno. Najbardziej oczarowały nas rododendrony, które czarowały wielością barw. Cały dzień już nieźle dał się wszystkim we znaki i pod wieczór każdy marzył o odpoczynku. Nocleg mięliśmy w Otwocku, w Ośrodku Wypoczynkowym. Ośrodek położony jest w lesie sosnowym, ma wokół dużo zieleni, miejsca, gdzie dzieci mogły nie tylko pobiegać , ale i pograć w piłkę. Nazajutrz czekały nas bardzo ciekawe zajęcia w Obserwatorium Geofizyki w Świdrze. Słuchaliśmy wykładu jednego z pracowników obserwatorium i sami robiliśmy doświadczenia. Rozmawialiśmy i słuchaliśmy o tym jak powstają burze, czyli wyładowania elektryczne. Później sami odczytywaliśmy wskazania różnych przyrządów dotyczących pogody oraz oglądaliśmy ekspozycję dotyczącą wypraw na Spitsbergen. Pracownik naukowy Polskiej Akademii Nauk, który kilkukrotnie przebywał w stacji badawczej na Spitsbergenie ciekawie opowiadał o badaniach naukowych i warunkach panujących daleko na północy. Dzieci mogły porównać swoją wiedzę, którą zdobyły dzięki transmisjom prowadzonym ze stacji na Spitsbergenie. To jeszcze nie koniec naszej wycieczki. Wszyscy byli już głodni , więc zjedliśmy obiad, a potem ubraliśmy kalosze i powędrowaliśmy wzdłuż rzeki Świder, by zobaczyć, że rzeka zmieniła koryto i cały czas zabiera brzeg lub dostarcza materiału budulcowego w innych miejscach. Oglądaliśmy też stary las, którym szliśmy. Trzeba było uważać, by nie wpaść do wody. W płytkich miejscach można było stanąć w wodzie. Jeden z naszych uczniów po zakończeniu wycieczki musiał przebrać nie tylko skarpety, ale i spodnie, gdyż był cały mokry. W wycieczce wspólnie z nami uczestniczyła grupa z miejscowości Tartak-Rutka. W drodze powrotnej postanowiliśmy zobaczyć panoramę Warszawy z tarasu widokowego w Pałacu Kultury i Nauki. Warto było. Widoki zapierały dech w piersiach. Nawet Stadion Narodowy wydawał się malutki. Ludzie jak mrówki, a samochody jak pudełka zapałek. Żegnając Warszawę tęsknym wzrokiem spoglądaliśmy na mijane wieżowce. Wszyscy zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wracali do Królówki.
https://plus.google.com/photos/101720901918798536047/albums/6034161792643270417?banner=pwa
Elżbieta Wołek
Jolanta Łekawa
Nazwa szkoły - Szkoła Podstawowa w Królówce im. Kazimierza Brodzinskiego
Rodzaj szkoły - publiczna
Etap edukacyjny (w przypadku Szkoły Podstawowej) – I etap
Adres korespondencyjny szkoły
Ulica ………………………………………………………………….
Numer budynku - 444
Numer lokalu …………………………………………………………..
Miejscowość - Królówka.
Kod pocztowy - 32-722
Województwo - małopolskie
Powiat - bocheński
Nauczyciele
Lp. |
Imię |
Nazwisko |
Specjalność - przedmiot |
1. |
Elżbieta |
Wołek |
nauczyciel matematyki – koordynator projektu |
2. |
Jolanta |
Łękawa |
Edukacja wczesnoszkolna |
Uczeń/uczennica
Lp. |
Imię |
Nazwisko |
1. |
Karolina |
Stabrawa |
2. |
Aleksandra |
Mączka |
3. |
Marcin |
Stokłosa |
4. |
Wiktor |
Łącki |
5. |
Alex |
Rząsa |
6. |
Julia |
Waś |
7. |
Julia |
Makarewicz |
8. |
Natalia |
Wielgus |
9. |
Zuzanna |
Kryus |
10. |
Daniel |
Więckowski |
11. |
Weronika |
Mus |
12. |
Krzysztof |
Chrzan |
13. |
Maksymilian |
Paduch |
14. |
Anna |
Dziedzic |
15. |
Julia |
Wołowczyk |
Łączna liczba uczestników Projektu w szkole: 15
Wykonane przez Dariusza Badyla badyla@wp.pl na podstawie szablonu www.diablodesign.eu.